måndag 13 juli 2009

Konst och konstnärer

Man kan ju ställa sig frågan vad som är konst? Om allt kan vara konst? Well, det ligger väl i betraktarens öga. Jag har dock svårt att se konstnärens ångest eller lidande i ett svart streck och samhällets förtryck gentemot tja... vad som helst, i ett streck som lutar åt andra hållet. Jag uppskattar dock konst även om jag inte alltid förstår innebörden i den, och jag önskar faktiskt att jag kunde lite mer om konst. Som det är nu så begränsar sig min kunskap till klassikerna såsom Da Vinci, Monet, Picasso, Van Gogh och Dalí. Det fanns en norrman som hette Munch också och i Danmark finns muséet Lousiana. I Sverige har vi Carl Larsson, hötorgskonst och Halmstadgruppen. Och jag gillar popart och hela Andy Warhol-grejen även fast den kanske är lite uttjatad. Och där tog det ungefär slut. Jag ska nog ta och lära mig lite om konst. Sedan ska jag fara runt på loppisar och fynda tavlor för ett par tior. Efter det säljer jag dem dyrt.

Nästa ämne: Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar