måndag 6 juli 2009

Barnprogrammen vi minns

Jag skrev lite om detta för ett tag sedan, då nämndes bl.a. Pippi Pelikan och Lillstrumpa och systeryster. Men jag har så klart fler på lager! Jag kommer dock blanda ihop det lite eftersom 70-talsserierna ofta gick i repris när jag var liten och jag kan inte hålla isär vad som är vad riktigt. Hur som helst, jag minns naturligtvis från A till Ö. Birgitta Andersson och Bert-Åke Varg som uggla i ett träd. Fem myror är fler än fyra elefanter kollades ganska friskt på också. Detta program har jag dock idag insett hur otroligt långsamt det är; man ägnar enormt mycket tid åt en och samma bokstav. Fast det var väl många som lärde sig läsa. Har man ju hört. Vilse i pannkakan och Beppes godnattstund är ytterligare två program som man vred sig till skratt av (jag är färdig nu!). Tur att man var lättroad.
Björnes Magasin. Barnprogrammet nr 1. Jag såg alltid fram emot när Robert Gustavsson eller Eva var på besök hos Björne. De andra var tråkiga och jag minns dem inte heller för den delen. Här fick vi se klassiker som Joelbitar och Trasdockorna. På fredagkvällarna var det Disneydags eller kanske hette det Disneyklubben på den tiden. Alice Bah, Eva Röse och Johan Pettersson var programledare. Ducktales och Piff och Puff. Hela programmet förlorade sin mening när Darkwing duck började sändas.
Och så hade vi Sune! Och Bert! Och alla julkalendrar som gick.... Jag kan hålla på i evigheter, men nu skickar jag istället bollen till L.

Nästa ämne: Fler barnprogram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar