måndag 30 november 2009

Julfirandet hos fam K

Julfirandet i år lär bli... precis som vanligt antar jag! (Om man bortser från flyttstressen som lär prägla hela jul och nyår). Julen firas i Västergötland med mor och far och bror. Vi tar en tur till kyrkogården på julafton, sedan äter vi en sjuhelvetes massa mat och efter det somnar alla eventuellt halvsover till Kalle Anka. På detta dricks det kaffe och sedan inleds julklappsutdelandet där jag är ständig tomte. Eller ja. Jag har i alla fall en tomteluva på huvudet. Paketen delas ut en och en och öppnas en och en, så att alla ska se vad alla får. Jag och min bror jämför fortfarande i våra stilla sinnen om det verkar rättvist. Resten av kvällen spenderas med TV, godis och lite ångest över att julklapparna är öppnade. Lite tomtegröt och något sällskapsspel brukar det också bli. På juldagen äts det ännu mer mat, och då gör även R och hans farbror liksom min brors flickvän oss sällskap. Några julklappar blir det och framåt kvällningen blir det någon misslyckad utgång på Stadshotellet då alla hemvändare festar till det. Annandagen, ja då händer ingenting.

Nästa ämne: Nyår 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar