söndag 23 augusti 2009

Kräftskiva

Igår var jag, S, på kräftskiva. Tydligen så var L också detta. Alla har sitt sätt att skala kräftor på. Jag börjar med att bryta av stjärten och tar sedan av benen och skalet samt bajssträngen på denna (vi diskuterade även igår varför man överhuvudtaget äter något som innebär att man måste plocka bort bajs först). Efter detta suger jag ut huvudet; jag gröper dock inte ut innanmätet då jag tycker det är äckligt. Att suga ut lite saltvatten ur kräfthuvudet är ju helt normalt. Sedan går jag på klorna och hoppas på att jag ska lyckas dra ut köttet utan att börja bita sönder klon. Lyckas jag visar jag gärna upp bedriften.
Det var dåligt med kräfthattar och dylikt igår, men väl allsång och rumpor. Som vilken fest som helst med andra ord. L, hur var din?

Nästa ämne: L:s kräftskriva, och surströmming! Denna underskattade delikatess...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar