söndag 19 april 2009

Smålänningen

Oj vad ska jag säga om detta fenomen... Smålänningen sägs vara snål, men det tycker jag inte, religiös (inga kommentarer, säger bara Jönköping) och sedan vet jag inte så mycket mera. Bor ju ihop med en smålänning, och även om han inte är infödd skåning så är han bra på alla andra sätt. Så vad ska man säga... Mina erfarenheter av smålänningar är goda med ett stort undantag.

Willhelm Moberg!!!

Tvingad i skolan att läsa hela utvandrarna, nybyggarna, sista brevet till sverige och allt vad de heter. Filmen varar i all oändlighet. Jag citerar och håller med Mats Gellerfeldt:
"Hans utvandrarsvit torde vara ett av seklets mest överskattade romanverk, ett slags Tolstojambition i Epa-version. Som opinionsbildare, debattör och "sanningssägare" är Moberg också förunderligt uppburen. Det torde till större delen bero på att kunskapen om det verkliga förloppet i de så kallade "rättsröteaffärerna" är så vag. "

Men Kristina från Duvemåla är bra!!

Nästa ämne: Återkomsten av "Robinsson"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar