söndag 23 januari 2011

Mina fem favoritmuseum

Jag tänkte först att jag skulle försöka mig på att göra en lista över mina favoritmuseum, men då jag har svårt att avgöra vilket som faktiskt är bäst har jag gjort en lista utan inbördes ordning den här gången.

Nordiska muséet, Stockholm: För att de alltid har massa nya utställningar om väldigt specifika saker. Exempel från förra året är t.ex. plast, mode och tvättstugor.

Fotografiska muséet, Stockholm: För att man förundras över hur sjutton de får till vissa foton.

Etnografiska muséet, Stockholm: För att kultur, folkliv och upptäcktsresanden är ganska intressant, och för att de hade en utställning om rasbiologi.

Bodies, Köpenhamn: Okej, det är inget museum, men väl en turnerande utställning. För att det är lite äckligt att se uppsnittade muskler och senor på riktiga människor.

Carlsbergs museum, Köpenhamn: För att man får öl efteråt naturligtvis!!!!!!

Bubblare: Waldemarsudde, Stockholm och Hallwylska palatset, Stockholm - för miljöerna.

En annan sak man kan lära sig av detta är att man borde försöka gå på museum även i andra städer emellanåt.

Nästa ämne: Stadsliv vs lantliv - fördelar och nackdelar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar